02 03 Hleb & Lale, food & photography: Kremasta kajgana/Mamina kajgana 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Kremasta kajgana/Mamina kajgana

34

Znate ono iz filma "Odbegla mlada" (Runaway bride) kada Džulija Roberts ne zna koji način za pripremu jaja je njen omiljeni pa menja ukus u odnosu na to ko je aktuelni zaručnik? Ja nisam baš kao ona menjala načine kako pripremam jaja ali sam u nemogućnosti da uspešno ispečem jaja na način koji najviše volim (kao što mi mama pravi), isprobala razne pristupe. I na kraju sam našla favorita koji je odmah iza mamine kajgane :D


Već sam bila digla ruke od toga da ću imati tanjir savršene kajgane pred sobom. Uvek su mi uspevale osrednje. Ili su bile gumenaste i suve. Ili su bile previše žive i belance je neprijatno podrhtavalo dok sam umakala hleb. 
Ne znam koja je mamina tajna. Ne, u stvari znam. Tajna je što je ona mama. Već sam pričala par puta na blogu o tome da neka jela koja obožavamo a prave ih mame, možda nema ni poente da pokušavamo da uspešno ponovimo. Prosto nemamo taj bitni sastojak- godine bezuslovne ljubavi posvećene samo nama. Ali nekako mislila sam da to kod toliko jednostavnog jela kao što je kajgana nije slučaj. Bogami jeste. Više puta mi je mama objašnjavala kako ona pravi, čak sam gledala dok peče da nađem caku ali opet- nije to to. Plus, ta njena kajgana ima neki savršeni odnos mekog žumanceta (ali ne živog) i belanceta koje je taman pečeno.


Tata se takođe kotira visoko sa bakinom moćankom. Poljskom kajganom. To što sam to jelo odabrala da bude prvi video recept govori o tome šta mislim o tatinoj (bakinoj) kajgani. Ali ipak, to takođe niko iz porodice ne pravi tako dobro kao tata...


Prihvatila sam da to sa savršenom kajganom neće ići i uživala u jelu punim plućima kada mi mama napravi. Ili ravnodušno jela kada ih ja napravim. Omlet i jaje na oko volim ali prosto, to nije moj omiljeni način. A onda sam naišla na favorita. Sasvim slučajno.

Vule i ja smo prošle godine išli na produženi vikend u Istru. Spavali smo u Grožnjanu a preko dana orcali. Svašta smo isprobavali i jednom smo svratili u Buje na doručak. Poručili smo kajganu sa tartufima. I Vule i ja smo ostali oduševljeni. Jelo kao jelo je bilo savršeno ali mene je posebno dojmila kremasta struktura kajgane.

Beše te ljubav na prvi zalogaj :)


Bacila sam se na guglanje i isprobavanje. Onda sam letos u Kladi videla da i Ana tako pravi kajganu, pokupila još koju caku i konačno, uz redovnu vežbu, uspela da napravim kajganu u kojoj uživam skoro koliko i u maminoj. Čak mi je zbog putera malo korpulentnija pa je često pravim za ručak uz neku salatu ili brzo pržene žitarice sa povrćkama.

E sad znam šta ćete pomisliti- šta ja tu filozofiram oko kajgane. Ali ko je jednom probao kremastu kajganu, zna o čemu pričam :)


Kremasta kajgana

Kod ove kajgane najbitnije je da koristite sveža jaja. Imam sreće da živim na selu i priliku da kupim jaja koja izlegu koke koje trčkaju po dvorištu. Ukoliko možete i vi, potražite domaća jaja. Razlika se oseti, no ako vam nisu dostupna i ona iz prodavnice su ok (ni ja ne stignem baš uvek da kupim domaća, a nekad ih ni nema na pijaci u Petrovcu).

Mislim, ne moram ni da vam pišem sastojke jer sve što vam treba su jaja i gi (ili puter).

Za Miljana i mene obično ispečem kajganu od 4 jaja. Ukoliko vam je potrebna kajgana od više jaja, predlažem da pečete iz nekoliko puta.
Takođe, jako je bitno da poznajete svoj šporet, Vodite se time da temperatura treba da bude srednje slaba/slaba. I nemojte odustati ako vam ne uspe iz prve! Isplati se pronaći svoj metod :)

→ U činiji dobro izlupajte jaja. Jako je bitno da dobro izmiksate jaja tj.da se belance i žumance dobro pomešaju. Neki koji su baš rešili da pojednu najkremastiju kajganu na svetu će štapnim mikserom sve izmiksati da budu potpuno sigurni.
→ Dodajte so po ukusu.
→ Zagrejte tiganj koji ima debelo dno (onaj sa dnom za koje se ne lepi hrana) na srednje slaboj temperturi, dodajte puter (ili gi) i kada se puter zagreje, sklonite tiganj sa ringle i izlijte jaja u njega. Ostavite tako sekund, dva (ne duže!).
→ Smanjite jačinu vatre na slabu i vratite tiganj na ringlu.
→ Drvenom ili silikonskom špatulom prebacujte jedan kraj kajgane na drugi 3-4 puta. Ovo ne bi trebalo da traje duže od 1-2 minuta ako pečete dva ili četiri jaja. Ako primetite da se jaja suviše brzo peku, sklonite tiganj sa ringle pa ga vratite na ringlu za par sekundi.
→ Kada su jaja postala kremasta ali i dalje izgledaju meka, sklonite tiganj sa ringle i ostavite jaja u njemu još minut-dva.
→ Pospite kajganu sveže mlevenim biberom i malo još posolite.
→ Pripremite tanjire, hleb i poslužita jaja dok su još topla.

Brzo prženi spanać sa kuminom

Ukoliko španat služite uz jaja, prvo njega pripremite i ostavite sa strane poklopljenog dok pripremate kajganu

2 šake spanaća
½ glavice ljubičastog luka (isečen na režnjeve)
¼ kašičice kumina

Gi ili puter za pečenje

→ Zagrejte gi ili puter u tiganju i dodajte luk. Propržite kratko na srednje jakoj temperaturi i kada se luk zastakli, i promeni boju, dodajte kumin. Propržite još pola minuta pa dodajte španat.
→ Zz stalno mešanje propržite spanać i čim ste primetili da je uvenuo, sklonite ga sa ringle.
→ Posolite i poslužite toplo.
(verzija za štampu)


Prijatno!

Labels: , , , ,

35 36 37 38